كيف يكتب الطالب الضعيف فى المرحلة الاعدادية برجراف
بقلم مستر احمد سعيد
1-بداية لازم تعرف الطالب اساسيات كتابة الجملة (مفعول+فعل+فاعل) واكتب له مثال ثم هات ثلاث كلمات خليها يرتبها حسب القاعدة
1-بداية لازم تعرف الطالب اساسيات كتابة الجملة (مفعول+فعل+فاعل) واكتب له مثال ثم هات ثلاث كلمات خليها يرتبها حسب القاعدة
مثلan apple- Samy-eats
2-عرفه ان الجملة ممكن تكون اجابة لسؤال يعنى where do you play football ? احذف اداة الاستفهام والفعل المساعد وخلى you تبقى I واكتب يا بابا الجملة زى ماعلمتك فى رقم 1 اعلى
3- خلى الولد يفكر ياتى بعناصر مثل عاوز موضوع عن مكتبة المدرسة the school library علمه يكون عناصر باستخدام ادوات الاستفهام مثل where-why-what ماهى هوايتك ؟ القراءة . طب اين تقرا؟ لماذا تقرا؟ مانوع كتبك المفضلة؟ متى تقرا؟ ويكتب الجمل باستخدام ماسبق 1 و2 اعلى
44-نيجى بعد كده نفهمه البرجراف السليم لازم قواعد وهجاء وعلامات ترقيم سليمه نعلمه يعمل مسودة يعالج فيها اخطاء الثلاثة grammar- spelling-punctuation ثم نعلمه الاتى
عند كتابة فقرة أتبع الاتى:-
1- أترك مسافة فى أول سطر فقط
2- أبدأ كل جملة بحرف كبير (capital letter ) وضع نقطة (full stop ) فى نهايتها
3- ضع العبارات بجوار بعضها البعض ولاتضع كل عبارة فى سطر مستقل.
4- لاتضع أرقام أمام العبارات
5- لاتستخدم كلمتى (Yes أو No )
ثم ناتى للتطبيق العملى
2-عرفه ان الجملة ممكن تكون اجابة لسؤال يعنى where do you play football ? احذف اداة الاستفهام والفعل المساعد وخلى you تبقى I واكتب يا بابا الجملة زى ماعلمتك فى رقم 1 اعلى
3- خلى الولد يفكر ياتى بعناصر مثل عاوز موضوع عن مكتبة المدرسة the school library علمه يكون عناصر باستخدام ادوات الاستفهام مثل where-why-what ماهى هوايتك ؟ القراءة . طب اين تقرا؟ لماذا تقرا؟ مانوع كتبك المفضلة؟ متى تقرا؟ ويكتب الجمل باستخدام ماسبق 1 و2 اعلى
44-نيجى بعد كده نفهمه البرجراف السليم لازم قواعد وهجاء وعلامات ترقيم سليمه نعلمه يعمل مسودة يعالج فيها اخطاء الثلاثة grammar- spelling-punctuation ثم نعلمه الاتى
عند كتابة فقرة أتبع الاتى:-
1- أترك مسافة فى أول سطر فقط
2- أبدأ كل جملة بحرف كبير (capital letter ) وضع نقطة (full stop ) فى نهايتها
3- ضع العبارات بجوار بعضها البعض ولاتضع كل عبارة فى سطر مستقل.
4- لاتضع أرقام أمام العبارات
5- لاتستخدم كلمتى (Yes أو No )
ثم ناتى للتطبيق العملى
Write a paragraph of five sentences on " A visit to Aswan" using the following information:
When Who you went with How What you saw Numbers of days you spent
last week my father by train the High Dam 7 days
Last week I went to visit Aswan. I went there with my father. We went by train. We saw the High Dam and many other important places. We spent there seven days.
نعلمه الموضوع زمنه مضارع ولا ماضى- يلا حبيبى جاوب على كل سؤال بجملة- انت زرت اسوان امتىزرت اسوان الاسبوع الماضى الفاعل I الفعل ماضى visited المكان Aswann والاجابة ممكن نبدا بها او نختم بها
I visited Aswan last week/month/yesterday.
هنا ياحبيبى نحذف اداة الاستفهام والفعل المساعد وخلى you تبقى I يكون رد الولد دى حاجة سهلة اوىبعدها تقول للولد طب ياحبيبى لو مفيش الجدول ده تعرف اقولك عنوان لموضوع وتكون عليه خمس اسئلة وتعمل للاسئلة خمس جمل وترتبهم كموضوع طب ياحبيبى عاوز خمس اسئلة عن اسرتك your family تسال ايه يابابا
استخدم ادوات الاستفهام زى الشاطر مااسرتك؟ اين تسكن؟ ماوظيفتها؟ اخبارها؟ وحالها سعيدة ام لا؟ طب ممكن نتكلم عن فرد فرد فى الاسرة ونعمل له برجراف من خمس جمل ممكن تبدا بنفسك اساعدك بادوات الاستفهام من انت؟ كم عمرك؟
ماذا تحب؟ماهواياتك؟ اين ومتى تمارسها؟ ماذا تحب ان تكون؟ نشغل تفكير الطالب انه ياتى بعناصر بان يسال نفسه ويجاوب وتكون الاجابة جملة من جمل البرجراف . الخطوة الهامة لازم الولد يكتب ويغلط ونصحح البرجراف والاهم من كدا نخليه يقرا برجراف ويعيد كتابته مرة اخرى بس قبل ما يكتب كمدرس كل جملة يقراها الولد خليه يكون عليها سؤال يبقى تدريب على المحادثة ويرد على السؤال وياريت تخليه يتنوع فى الرد يعمل كذا اجابة لنفس السؤال ويكتب كل الاجابات لازم نعرف الولد ان سؤال البرجراف سهل وبسيط بس لازم تدريب عليه واول ما تخلى الولد يكتب خليه يعبر عن نفسه الاول فى برجراف كالاتى
What is your name? how old are you? Where do you live? What do you do? What do you like?
لو حد عنده افكار واراء اخرى يكتبها فى التعليق لنستفيد كلنا لان البرجراف مشكلة كل الطلاب واكتر سؤال يترك فى ورقة الاجابةمستر احمد سعيد